Om mig

Jeg er uddannet fagjournalist og har arbejdet med faglig formidling i mange år.

For at give en mere konkret idé om, hvad det betyder, vil jeg fortælle om min baggrund. Den røde tråd er nemlig spundet igennem en alsidig karriere; en karriere, som har givet mig mange indfaldsvinkler på, hvad effektiv kommunikation er for en størrelse.

Min første faglighed fik jeg omkring årtusindskiftet, hvor jeg tog en ”Bachelor of Business Administration – General Management” fra et internationalt universitet i Bangkok. Den uddannelse gav mig en bred forståelse for forretningsverdenen og kommunikation inden for markedsføring, PR og reklame. Men min videre uddannelse skulle give mig et endnu bredere perspektiv på samfund, faglighed og kommunikation.

Kort efter valgte jeg at tage en samfundsvidenskabelig kandidatuddannelse på Roskilde Universitet. Her dykkede jeg længere ned i rapportskrivningens håndværk, ligesom jeg blev indført i fagene offentlig administration og internationale udviklingsstudier og deres fagtermer. Det var en tid med akademisk formidling på formidlerens præmisser.

Men det sidste skulle snart ændre sig!

Kommunikation med modtageren i fokus

Efter endt uddannelse havde jeg i realiteten tre fagligheder (erhvervsøkonomi, offentlig administration og internationale udviklingsstudier) – men det var en fjerde faglighed med sit helt eget sprog, som skulle blive mit arbejdsfelt og min formidlingsmæssige tumleplads i en del år fremover.

Jeg kom nemlig til at arbejde med juridisk sagsbehandling og – derigennem – med formidling af juridisk fagstof til forudsætningsløse læsere. Det var i den forbindelse, at jeg lagde kancellisproget på hylden og begynde at dyrke den borgerrettede kommunikation. Det blev afgørende for min udvikling som skribent og formidler.

For ligesom jeg satte pris på juraen og det faglige ordforråd, som jeg havde fået med mig fra universiteternes verden, begyndte jeg at nyde processen med at nedbryde kancellisproget og omskrive det til et sprog, som modtagerne faktisk kunne forstå!

Det blev en tid, hvor jeg for alvor fik øjnene op for, at kommunikation skal ske på modtagerens præmisser for at være effektiv – og for hvor meget det egentlig er muligt at forkorte, konkretisere og forenkle mange tekster uden at miste betydningen i processen.

Fra faglig og politisk kommunikation til kreativ skrivning

I den sidste del af min tid som embedsmand arbejdede jeg med ledelsesbetjening. Igen kom jeg til at arbejde meget med borgerrettet kommunikation – altså kommunikation rettet mod personer uden faglige forudsætninger.

Jeg kom også en tur op i formidlingshelikopteren og fik det helt brede perspektiv med.

Jeg skrev udkast til svar på borgerbreve på vegne af en direktør eller – somme tider – en minister. Desuden bidrog jeg til rapporter, beslutningsoplæg, svar på spørgsmål fra Folketinget m.m. Her udvidede jeg mit skriverepertoire og fik skærpet min opmærksomhed på, at der ikke alene er stor forskel på målgrupper, men også afsenderes præferencer og tone-of-voice.

Det var en lærerig periode, men så en dag sagde jeg op! Ikke for at opgive den skriftlige formidling. Tværtimod. Jeg ville have tid og ro til at færdiggøre en spændingsroman, som jeg var begyndt på flere år forinden – og det gjorde jeg så.

Bogen, ”Bangkok Brænder”, findes i skrivende stund på 63 biblioteker over hele landet, og jeg har fået skærpet de kreative skriveredskaber, som jeg faktisk også bringer i spil, når jeg formidler fagstof – særligt i sin mest sælgende form.

Det handler stadig om faglig formidling

Da jeg havde skrevet manuskriptet til min roman, begyndte jeg at læse til fagjournalist for at blive selvstændig inden for journalisme og kommunikation. Jeg fik endnu en faglighed og udvidede mit sproglige univers – og så startede jeg min selvstændige virksomhed under studiet.

Og så er vi fremme ved nutiden.

Jeg fagjournalist i min egen virksomhed, Skrivekompagniet, som formidler virksomheders faglighed og faglige fortællinger. Den seriøse, faglige formidling er stadig i centrum for de opgaver, jeg løser – selvom salgselementet og kreativiteten har fået en fast plads i det figurative værktøjsbælte.

Hvis du vil vide mere om min faglige formidlingsrejse, er du velkommen til at besøge mig på LinkedIn. Jeg søger altid nye partnerskaber, og som min historie viser, er jeg ikke bange for at give mig i kast med formidlingen af nye fagområder.

Kontakt mig, hvis du vil tale om mulighederne for et samarbejde omkring din virksomheds kommunikation og faglige branding.